Thursday, October 27, 2011

JENAMA 1MALAYSIA

Assalamualaikum wbrkth dan salam sejahtera kpd yang belum muslim

Hari ini aku berpeluang membeli barang keperluan di supermarket di tg malim. Kelihatan ramai warga tg malim sibuk memilih dan menentukan barang yang mereka akan beli. Ada yang berkali-kali menjeling dan membelek belek, ada yang hanya tengok sahaja dan berlalu, ada yang hanya terus capai dan membayarnya. Ketiga tiga situasi ini berbeza..yang membelek saja mungkin yang kesempitan wang, yang jeling-jeling mungkin mencari peluang untuk mencuri...yang terus capai dan bayar itu mungkin golongan yang duit berkepok tak habis nak belanja. Tapi bagi aku..aku hanya beli apa yang aku perlu dan apa yang aku mampu bayar.

Kenapa aku buat cerita membelah belah hari ni..kerana tidak semua kedai atau supermarket menjual barang dengan harga yang sepatutnya. Bahkan berkali ganda mahalnya. Apatah lagi di tg mallim ini..harga barangan, perkhidmatan melebih harga di KL. Malah nak makan di luar pun klu xde RM10 jangan la bermimpi nk makan yang menu baik sikit. Apapun bagi rakyat Malaysia yang telah dapat berasa membeli barangan yang murah dan dengan harga yang berpatutan di kedai jenama 1Malaysia hendaklah bersyukur kerana idea PM ini telah sedikit sebanyak memberikan anda kelapangan dan kemudahan membeli dengan harga yang patut.

Bahkan, PM kita dilihat memang seorang yang prihatian dengan kebajikan rakyat seakan menurut jejak langkah arwah bapanya TUN RAZAK. Bermula dengan idea klinik 1Malaysia, kedai 1Malaysia dan hari ini dilihat PM sudah mula mempopularkan restoran 1Malaysia. Inilah contoh seorang pemimpin yang ingin melihat rakyat sentiasa berada dalam keselesaan bukan seperti di Pulau Pinang rakyat yang sentiasa hidup dalam tekanan dan kesukaran dengan dasar-dasar yang menindas rakyat. Sempena deepavali ini, kita takkan lupa dengan kisah tragis kg puah pala...yang mana kg ini telah tiada digantikan dengan projek projek pembangunan yang telah menafikan hak berpuluh tahun penduduk asal kg ini. Walaupun mereka baru saja mendapat pampasan rumah baru, hakikatnya pengusiran terancang sebegini tidak berlaku dizaman pemerintahan BN.

Kerana itu, sebagai rakyat Malaysia yang mempunyai impian utk melihat negara ini terus maju dan makmur marilah sama-sama menyokong gagasan 1Malaysia ini demi kebaikan semua kaum di Malaysia. Idea kedai 1Malaysia hendaklah diperluaskan lagi disegenap daerah dan kg di Malaysia ini. Tanjong Malim satu daerah ilmu yang mempunyai puluhan ribu penduduk sepatutnya telah memiliki kedai 1Malaysia...diharapkan dengan kedai 1Malaysia ini akan memberi peluang penduduk tg malim dapat berbelanja dengan harga yang berpatutan. Diharapkan pihak UMNO tg malim kena berusaha bagi merealisasikan wujudnya kedai 1Malaysia di tg malim demi kemudahan siswa siswi UPSI, pekerja proton, dan warga tg malim umumnya.


No comments:

Post a Comment