Saturday, October 15, 2011

ATAS RESTU ALLAH SWT

Assalamualaikum wbrkth..dan salah sejahtera kepada yang belum muslim. Didoakan sahabat-sahabt yang belum muslim terbuka hijab untuk mendapat hidayah daripada aLLAHswt. Sudah lama saya tidak post dalam blog saya ini. Bukan kenapa tapi kerana kesibukan dan kerana terlalu lama tidak melihat blog sendiri sehinggakan pasword pun boleh terlupa.

Pertamanya saya ingin memanjat syukur dengan restu Allah swt dan keizinanNYA saya dapat membuka kembali blog saya ini walaupun hampir 9 bulan tidak post sebarang penulisan. Restu allah swt kepada setiap apa yang kita lakukan amat penting walaupun perkara yang kita lakukan kebiasaan itu dilhat begitu remeh dan tidak penting. Semalam 15/10/2011 saya telah berpeluang untuk menyampaikan ceramah di smk desa petaling Kuala Lumpur sempena program terakhir LADAP tahun ini untuk semua guru di sekolah tersebut. Bahkan saya begitu teruja bila mendapat panggilan telefon dari guru kaunseling smk desa petaling dan memaklumkan bahawa beliau juga adalah lepasan UPSI dan merupakan bekas anak didik saya. Tajuk "menanggani masalah disiplin pelajar melalui perspektif kaunseling" merupakan tajuk yang amat baik pada pendapat saya. Kenapa?krn saya berpeluang dan pihak kaunseling sekolah juga berpeluang memberikan kefahaman kepada semua guru bahawa bimbingan dan kaunseling merupakan satu perkhidmatan yang sewajibnya ada di sekolah.

Malah, melalui ceramah saya..saya telah menekan kepada kefahaman yang mendalam kepada guru mengenai bidang tugas guru kaunseling, peranannya di sekolah, punca permasalahan pelajar, aplikasi kaunseling dalam pengajaran dan pembelajaran, komunikasi style PAC dlm komuniti sekolah dan juga strategi-strategi dalam menanggani masalah disiplin pelajar melalui aplikasi kaunseling. Penyampaian ceramah yang diselang seli dengan 'bonus' dari saya...beberapa aktiviti yang saya telah laksanakan seperti mengenal personaniti diri melalui neuromologi, bimbingan cinta remaja telah berjaya mencuit perhatian guru untuk terus bersama saya. Apapun yang saya perhatikan semua guru begitu 'open' dan 'spotting' sepanjang masa bersama saya.

Namun begitu, saya begitu amat menekankan kepada mereka bahawa kaunseling bukan satu kaedah yang boleh menyelesaikan semua permasalahan pelajar. Kaunseling perlu mendapat kerjasama daripada semua pihak yang ada di sekolah terutamanya pihak pentadbir dan badan disiplin. Kerjasama yang erat dan saling memahami kitaran kerjasama menanggani permasalahan pelajar akan menjanjikan hasil yang positif kepada pencapaian matlamat visi dan misi sekolah khasnya. Kerana itu, kaunseling perlu dilihat oleh semua guru sebagai satu perkhidmatan yang boleh membantu mereka sepanjang mereka menjalankan tugasan mereka di sekolah. Bahkan guru biasa juga berkelayakan dan berkebolehan utk memberikan bimbingan kepada pelajar dalam keadaan yang tertentu.

Apa yang saya ingin berkongsi disini...setiap apa yang kita lakukan hendaklah dengan niat yang baik utk mendapat restu allah swt. Setiap amalan yang kita lakukan dengan niat ikhlas kerana Allah swt akan mesti dikurniakan juga oleh Allah swt ganjaran utk meneruskan kehidupan di dunia. Sejujurnya saya tidak pernah sampai ke smk desa petaling. Alhamduillah sampai juga saya ke sana tepat pada masanya walaupun mendapat sedikit bantuan daripada kaunselor smk desa petaling. Bahkan kuasa allah itu mmg hebat..dengan mencari smk desa petaling juga telah memberi peluang kpd saya utk mengenalpasti Institut Sukan Negara yang mana institusi ini saya juga akan perlu hadir sebagai ahli forum dalam simposium sports parenting yang akan dilaksanakan pada 19/10/2011.

Hakikatnya, saya berasa begitu seronok melibatkan diri dalam aktiviti kemasyarakatan dan dunia akademia seperti yang saya ceburi sekarang. Walaupun tidak menjanjikan kemewahan dan kekayaan namun begitu memberikan kepuasan kepada diri saya. Harapan dan doa saya semoga apa yang saya telah lakukan, sedang lakukan dan akan lakukan akan sentiasa mendapat restu allah swt. Dengan restuNYA semoga usaha saya ini akan menjadi satu ibadah dan amalan jariah saya sebagai bekalan ke alam sana.

No comments:

Post a Comment