Sunday, October 16, 2011

DIEBETIS (BETIS MATI)

Slm semua..syukur saya selamat smpi di kg tercinta tempat tumpah darah saya kg Legeh semata-mata melawat dan menjaga ayah saya yang telah mengalami sakit diebetis sejak beberapa tahun yang lalu. Namun begitu, semenjak minggu lepas kaki ayah saya dalam keadaan tenat bilamana ibu jari kakinya sudah semakin kelihatan membengkak dan kehitaman dan berdenyut-denyut rasa sakitnya.

Psikologi ketenangan ayah saya mula berubah setelah seorang doktor muda yang menjalankan rutin biasa ke atas ayah saya memaklumkan kaki ayah saya terpaksa dipotong. Mendengar kata "dipotong" serta merta muka ayah saya dan adik beradik saya berubah. Semua perasaan ada..sedih, kecewa, terkilan dan marah..marah krn ketidakbijakan seorang doktor dlm memberikan ketenangan kepada pesakit. Bahkan telah memulakan kerunsingan kepada seorang pesakit yang berumur yang sedang sememangnya rungsing dengan tahap kesihatannya. Jika ingin memaklumkan kepada ayah saya bahawa keadaan ayah saya semakin kurang memuaskan kesihatan kakinya..cubalah sampaikan dengan bahasa dan nada yang menunjukkan bahawa ayah saya masih ada peluang dan harapan utk mengekalkan nikmat tuhan yang satu ini.

Kesudahannya..ayah saya telah ditransferkan ke hospital tanah merah setelah hampir 3 HARI berada di hospital Jeli. Sekali lagi ayah saya mendapat khabar yang sememangnya amat menakutkan beliau :bahawa kaki beliau akan dipotong hingga ke paras betis'. Mendengar perkhabaran kali kedua ini..kami anak beranak telah bersepakat untuk meminta izin membawa ayah kami pulang dan berubat secara kampung. ALHAMDULILLAH dengan kuasa allah swt kesihatan ayah saya dan keadaan ibu jarinya semakin baik dan mengecut walaupun kehitaman masih kekal. Cuma yang begitu mengembirakan kamu bilamana ayah telah memberitahu dia tidak lagi berasa berdenyut-denyut sakit ibu jarinya seperti sebelum ini. Malah kaki ayah kelihatan semakin terselamat dari dipotong.

Hakikatnya..diebetis mmg akan menyusahkan banyak sistem dalaman badan kita. DIEBETIS ini akan menyebabkan tekanan kepada mental kita selain akan memberikan bebanan kepada buah pinggang, mata, jantung dan hati. Oleh itu marilah sama-sama kita menjaga pemakanan kita agar kita bebas dari diebetis. Kurangkan gula dalam minuman,tp tambhkn manis dlm senyuman..wasalam

No comments:

Post a Comment